„Sötétség és homály vesz körül, ismét itt ülök a gép előtt és a hálózatok végtelen sztrádáin cikázik feltöltött tudatom, míg satnya testem a padlón hever eldőlve, mint a levedlett báb, melyből a pillangók, az igazi színes pillangók kelnek ki... A kábelek végtelen ölelésében és cyber-tér időtlen őrületében közelebb kerülök a valósághoz és a fény igazságához, mint valaha is képes lettem volna elavult héjamban, az emberek közti kapcsok blokádjai alatt... Szabad vagyok ! „
Részlet egy fiktív naplóból
-- // --
Az emberi történelem során fajunk kivételes fejlődőképességről tett tanúbizonyságot, de ugyanakkor kivételes függőségeket is kialakított, melyek az embert, mint teremtményt szinte hozzászögezik saját létezéséhez. Nem kell túl messzire mennünk, hogy pontosan megértsük melyek ezek az ún. indikátorok, melyek létrehozzák a függést.
Vegyünk egy hétköznapi példát: angol WC....
CYBERPUNK – definíció
„A cyberpunk olyan stílus mely főként (általában sötét hangvétellel) az emberi természettel, a technológiával és azok kombinációjával foglalkozik.”
Már Bruce Bethke azonos című műve előtt is ismert volt a stílus, és a nyugati érában fogant legnagyobb ilyen művek szerzője Philip K. Dick révén találkozhattunk vele először. Az ő tollából kerültek ki a következő művek is: Minority Report (Különvélemény), Total Recall (Az Emlékmás), Blade Runner (Szárnyas Fejvadász) és a Scanner Darkly (Kamera által homályosan).
-- // --
A 80-as évektől és alapokat lerakó művektől kezdve létjogosultságot szerzett magának a stílus, és az ipari társadalom fejlődésével a közember is egyre jobban úgy érzi, hogy a művekben bemutatott állapotok felé haladunk.
És aztán elérkeztek a 90-es évek, melyek (főként az informatikai forradalomnak köszönhetően) egyre jobban kezdtek emlékeztetni a filmek előrevetített képeire, ám most már a fő téma, a motívum kezdett átterelődni magukra a számítógépekre és a hálózatokra és természetesen elkezdett kibontakozni a legnagyobb dilemma...
A számítógépek egyre nagyobb teljesítménye és az egyre leleményesebb programozás révén mikor jön létre az első Mesterséges Értelem? És ha létrejön majd, mi különbözteti meg az embertől? Hiszen az embert az „én tudata” (az EGO – tehát tisztában van saját létezésével) határozza meg, ezt teszi értelmes lénnyé. Ha a számítógép képes lesz felfogni önnön létezését, akkor ugyanolyan jogok járnak majd neki is?
Mindezek mellett a cyberpunk történetek kihagyhatatlan kellékei a nagyvállalatok, cégek vagy szervezetek, melyek a maguk módján befolyást gyakorolnak mindenre és mindenkire. A leginkább talán a 1995-ös Johnny Mnemonic–ban (A jövő szökevénye) domborodik ki, ahol egy bizonyos betegség gyógymódját titkolják el, mert gazdaságilag jövedelmezőbb a gyógyszercégnek, ha betegek nem gyógyulnak meg teljesen – és ezzel el is érkeztünk a mai állapotokhoz kísértetiesen hasonlító újabb dilemmához: mennyire függünk a cégektől, a gazdaságtól ? – Egyre jobban …
-- // --
Az anime, pedig főként cyberpunk stílusú műveivel és gondolatébresztő történeteivel, szinte rátörte a 90-es évek folyamán az ajtót a “minden rendben” van illúzióban lebegő társadalom tagjaira és megrázta a vészcsengőt, hogy “azért ez nem pont így van”…
Az egyik legkiemelkedőbb cyberpunk alkotás Masamune Shirow mangájából, Mamoru Oshii által rendezett 95-ös klasszikus a Koukaku Kidoutai (eng: Ghost In The Shell, hun: Páncélba Zárt Szellem). A film mind keleten, mind nyugaton kiváltotta a kritikusok elismerését, mert habár animációról volt szó (és anno méginkább élt a világon az anime=rajzfilm sztereotípia) elementáris erővel csapott az asztalra.
Maga film filozófiája és története teljesen körülfog bennünket is, hiszen a 2000 utáni társadalom egyre jobban kezd hasonlítani a filmben látottakhoz – mert hát elérkezett a kor, amikor szinte mindenki (ahol van villanyáram és internet) rácsatlakozik a hálózatra és tanul, kommunikál, szórakozik, tehát elmerül a cyber-térben. A személyi számítógépeink pedig a hidak és kapcsolatok köztünk és a háló között... Melyek egy idő után már agyunk kiegészítéseiként kaphatnak helyet, megteremthetik a virtuális valóság illúzióját, ahol semmi sem lehetetlen. Az ember, mivel szellemi lény, ezért ez a szellemi szabadság narkomán módon fogja magához láncolni rabjait.
„Csupán a póráz hossza, az mi meghatározza mennyire vagyunk rabok, mert míg nem feszül a lánc, addig a szabadság illúziója tökéletes...”
A materiális dolgok elhagyása pedig a test elhagyása is egyben, az örök-élet forrása pedig az új, eddigiektől
Ám a érem másik odalát megvizsgálva és itt elővéve Lain és Neo példáját, mi van ha az evolúció már befejeződött... Ám ezt elfelejtettük. Mi van ha már régen a virtuális valóság, egy Mátrix foglyai vagyunk?
A cyberpunk általi humán evolúció (függetlenül, hogy azt amerikai popcorn moziként, vagy elvont, noir-al átitatott japán animációként boncolják) felteszi a legvitatottabb kérdéseket és bizony, filozófus legyen a talpán aki egyértelmű definíciót képes alkotni róla.
Az isten definíciója, újabb ellentmondás, hiszen ugyanúgy szubjektív a mindenhatóság. Vegyük csak például az Ergo Proxy című anime „isteneit”, vajon valóban istenek? Ha az ember megalkotna egy tudatot, testet és befolyásolná, vajon joggal nevezhetné magát az Istenhez hasonlatosnak. A mindenhatóság csak a mi naivságunk, vagy valahol tényleg létezik egy természetfeletti lény, akinek létezését nem vagyunk képesek felfogni?
És végül , a kedvenc és örök etalon (ám nem cyberpunk anime) a Neon Genesis Evangelion záródarabjában , az End Of Evangelion-ba is odahelyezte Hideaki Anno a filozofikus kérdést és víziót: Az egységes emberiségről és az egységes, kollektív tudatról. Vajon megvalósítható, vajon tényleg ez evolúciónk következő lépcsőfoka?
A téma a végítélet napjáig folytatható lenne, és a cyberpunk talán pont ezért is marad az emberiség lehetséges jövőjének (amely figyelembe veszi a jelenlegi állapotokat is) szócsöve. A teljesség igénye nélkül vettem alapul filmtörténeti műveket, melyek egyértelműen elgondolkodtató témákat boncolgatnak és mind a jövőnk egy lehetséges forgatókönyvét tárják elénk.
Ám ami ennél is fontosabb, hogy a művek egyike sem mentes a sötétségtől, a nyomortól, egyik sem mutat be egy képtelen utópiát, mind amit sokan látni szeretnének, ettől pedig olyan érzésünk támad, hogy az emberiség társadalmai történelmi delelőjükre érkeznek a közeljövőben és a felemelkedésünk után már csak a zuhanás marad...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.