2007. október 18. 15:00 - public hikikomori

Online anime-közösségek és az AnimeComment

Aki animével elsősorban interneten találkozik, megfigyelhetett néhány érdekes trendet. Mármint azon kívül, hogy szemmel láthatóan egyre többen érdeklődnek a téma iránt, s szépen gyarapszik a honlapok és látogatóik száma.
Konkrétan, ami észrevehető volt az utóbbi három évben, az a műfaji kibontakozás. A kezdeti rácsodálkozást követően - "Jé, rajzolt, élvezhető, és nem South Park!" - a kommersz vagy nagyon ismert sorozatok és Miyazaki filmek szűk választékának kimerítése után a figyelem részben elfordult a rétegsorozatok irányába. Ez főleg az idősebb rajongókra igaz, akik már kommersznek találják a népszerű sorozatok tetemes hányadát, s zavarónak a visszatérő kliséket. Ezzel párhuzamosan haladt persze a nézők számbeli bővülése, így persze a kommerszre is bőven van igény - és jól is van ez így. Így létezhetnek egyszerre inkább huszonéveseket (Aoianime) és tizenéveseket (Animeaddicts, AnimGo) megcélzó portálok, és az ezzel együttjáró stílus és dizájnelemek.
Ezzel együtt én a teljes online közösséget kb. 60-80 ezerre becsülöm, és gyorsan növekvőnek. Amikor bő egy hónapja elindítottam a blogot, azt tapasztaltam, hiány elsősorban a rétegműfajok témájában van - nem igazán születnek kritikák, legfeljebb leírások. Ami nyomtatásban megjelenik, kevesekhez jut el, és gyakran elég drágán. Emellett ott van a nyomtatott sajtó legnagyobb korlátja, hogy fent kell tartania az eladásokat - így kevésbé jut tér a népszerű mellett az érdekesebb területekre.
Nem mondom, hogy az AnimeComment ezt az űrt jól kitöltené, csak remélem, részben igen.
Lehet kommentelni.
komment
2007. október 17. 19:02 - public hikikomori

Neon Genesis Evangelion (1)

Az NGE talán a legnagyobb szekunder irodalmat kitermelő anime. Sokak szerint erősen rá is nyomta bélyegét az őt követő időszak televíziós sorozataira. A vélekedést én is osztom. Jelentőségénél fogva hosszabban is foglalkozom vele. Az első részben a japán animációra gyakorolt hatásáról írok.
Első megközelítésben az Evangelion egyértelműen sci-fi, annak is sok szempontból a fősodrába tartozik. Jövőben, posztapokaliptikus világban játszódik a cselekmény, a Földön, az emberiség technológiailag egy komoly sokk után kezd magához térni. Ekkor éri egy - ismeretlen - külső invázió az angyalok személyében. A megoldást új fejlesztésű félig élő óriásrobotok jelentik, amelyeket kizárólag 14 év körüli gyerekek képesek irányítani.
It érkezünk el az első fontosabb ponthoz. A sci-fi megszokott motívuma a morális teher alatt álló főszereplő (Pl. Lem: Solaris), aki azonban sohasem gyerek! Hikari Shinji egy súlyos traumával terhelt gyermekkor végén érkezik el feladatához -  a többi kiszemelthez hasonlóan -  és nem is képes ennek a kihívásnak egyből megfelelni. A sorozat részei során a kiforratlan személyiség és a morális terheltség közötti feszültség kisebb kilengésekkel lényegében fokozatosan erősödik benne. Az Evangelion egyik kulcsmomentumává így az önmeghatározás kezdeti fázisa válik. A vállalhatatlan felelősség és a menekülés közti választás adott körülmények között nem fair, Shinji csak ezt tudja, így a választást igyekszik kitolni. A két lehetséges befejezést tárgyalja az eredeti tv-sorozat és a kicsit később elkészült mozifilm.
Az Evangelion második sarkos pontja a szimbólumrendszere. Itt nem lehetnek illúzióink: itt összefüggéseket keresni lehet, csak éppen nem lehet. Ahogy a Star Wars-t is erőltetett párhuzamba hozni a hidegháborúval, úgy itt is meg lehet magunkat nyugtatni: nincs itt szó semmilyen mitológiai koncepcióról, ahogy ezt az alkotók is belátták. A motívumrendszer lényege sokkal inkább abban áll, hogy divatot teremtett az animében a műfajok keverésére. A 90-es években megszokott tiszta műfajú, B-kategóriás sorozatok ideje lejárt. Lassan már az a meglepő, ha egy szamuráj-sorozatban csak a zene üt el a klasszikus kiviteltől (Samurai Champloo). Ez egy nagyon fontos tendencia, amire rányomta bélyegét az Evangelion, de vigyáznunk kell: mindössze külső formáról van szó.
Mindkét vonatkozásában az Evangelion kiemelkedően nagy hatásúnak bizonyult. A 90-es évek legjelentősebb sorozatát tisztelhetjük benne. Egyben a régi, tiszta műfaji filmeknek adott kegyelemdöfést is. Egy elemet, amivel az anime fejlődése jelentősen letért a filmekéről.

Értékelés: 10

Linkek:

Aoianime (sorozat)
Aoianime (End of Evangelion)

ANN (sorozat)
ANN (End of Evangelion)


 
komment
2007. október 16. 13:05 - public hikikomori

Régi animés emlékek és a jelen

Könnyen meglepődhet, aki visszagondol, hol találkozott először animékkel. Sokak szerint a 90-es években egyértelműen rétegműfajnak számított hazánkban, és mostanra ért el a szélesebb közönséghez. A mainstream animéknél ez tényleg így van. Kiterjedt internet-használat híján valószínűleg nem sokan tudtak róla, hogy animációgyártás fellegvára valójában távolról sem az USA, sőt. Jelenleg az iparág 70%-a van Japánban (!).
A 90-es években az első sorozatok, amelyekről egyáltalán elhangzott, hogy honnan is származnak, az RTL Klub délután vetített sorozatai voltak: Dragon Ball, a Pálya Ördögei, Candy, Candy vagy a Sailor Moon. A TV2-n is voltak hasonló próbálkozások. Sajnos a nézettséget növelendő a vetített animék korosztályát - kíváncsi lennék, hogy tudatlanságból vagy botránykeltésből - rosszul súlyozták be, ami egyáltalán nem tett jót a műfaj megítélésének. "Erőszakos japán rajzfilm", mint stigma épült be. Ennek, hála a jó égnek lassan vége lesz.
Ami felettébb különös, hogy korábban az MTV is vetített rendszeresen animéket - csak éppen azzal szinte senki sem foglalkozott, hol is készültek. A legismertebb példa a Nils Holgersson csodálatos utazása a vadludakkal, vagy a Maja, a méhecske. Érdekes, hogy ha kicsit is a köztudatban lett volna ez, talán elkerülhető lett volna, hogy kvázi lekerüljenek az animék a hazai képernyőkről néhány évre.
Talán azért is érdemes erre visszatekinteni, mert ma már annyi beszerzési forrás áll rendelkezésre - főleg az internet. Gyakorlatilag semmi sem gátolja, hogy bárki jó zenéket hallgathasson, jó filmeket nézzen, vagy más alkotásokkal is megismerkedjen rendesen. Például animékkel. Így már annak is egyre kisebb a jelentősége, hogy a meghatározó médiaszereplők hogy viseltetnek a dolog irányában. Ez is egyfajta szabadság.
A televízió szerepe talán az lehet, hogy ízelítőt adjon az egyes művészetekből. Néhány klipp, néhány film. Nem kell sok, csak legyen igényes, és olyan, ami joggal képviseli a műfajt. Ezért örülök külön annak, hogy az Animaxnak a névváltozatás és tulajdonoscsere óta jobb filmcsomagokat sikerült beszereznie, mint korábban.
A televiziós megjelenéssel párhuzamosan az internetről megrendeléssel vagy letöltéssel azonban bármi elérhető. S az is elég jól nyomonkövethető a különböző közösségi site-okon, hogyan változik az ízlésvilág is. Nem elhanyagolható szerepe van ebben, hogy egyre több 20 éven felüli rendszeres animenéző is van, megjelennek szépen a felnőtteknek szóló sorozatok, és bekerülnek a mozikba az újabb Satoshi Kon- és Miyazaki-alkotások.
Ami a közeljövő kérdése, hogy az animetv, és a többi potenciális adó reagál-e majd ezekre a trendekre, vagy marad az animenézés a laptopok és PC-k képernyőjén.
komment
2007. október 15. 14:49 - public hikikomori

School Days

Újabb dating-sim adaptáció kerül terítékre, ezúttal a félresikerült újító fajtából. A School Days bizonyos értelemben úttörő vállalkozás, jelentősen eltér a korábbiaktól. Ami talán a legfeltűnőbb, hogy szereplőiben - amellett, hogy sok tekintetben borzasztóan klisések - semmi követendő vagy értékes sincsen.
A férfi főszereplő nekiáll az életet nagykanállal habzsolni, és bárkin átgázol, a két központi lányfigura pedig nem ezzel a viselkedéssel helyezkedik szembe, hanem csak magának akarja kisajátítani a srácot. A szereplők kizárólag (vélt) önérdek mentén cselekszenek, egyáltalán nem érdeklik őket a következmények vagy mások érzései.
Ezzel még nem is lenne probléma, ha ez egy kicsit is reális volna. De nem az. Attól pedig nem lesz egy sorozat kiemelkedő, hogy egy sablont (szerethető szereplők) durván megváltoztatsz, és vársz a jó kis botrányra. A készítők szándéka pedig láthatólag ez volt. A sorozat bővelkedik kissé érthetetlen erőszakos jelenetekben, és gátlástalanul turkál a szereplők lelkivilágában. Az utóbbit persze nem is érezzük tolakodónak, annyira ostobák és kiszámíthatóak a szereplők, nehéz is volna tehát azt mondani, ízléstelen az egész. Sokkal inkább buta és taszító.
Persze, aki pont a fent leírtakra vágyik, annak tetszhet a sorozat. Nem arról van szó tehát, hogy nézhetetlenre sikerült volna. Sőt, a megvalósítás, az animáció ha kissé plasztikus is, hozza az elvárható szintet. Szóval nem akarok senkit eltántorítani, akinek ennek ellenére a School Days bejön, de bőven lehet találni igényesebbeket, sőt szebben animáltakat is.


Értékelés: 4,6


Linkek:

ANN
Aoianime

Címkék: school days é:4
komment
süti beállítások módosítása