2009. január 11. 15:00 - Khaos

Cowboy Bepop

A Bebop kis legénységének, a sármőr fejvadásznak, a zsörtölődő technikusnak az életébe pillanthatunk bele, egy rövidke szelet erejéig, s ez a szelet pont az, amelyikben két kis gyümölcsdarab is akad, a gyönyörű csaló, és a fiatal hacker-géniusz, akik megszínesítik, édesítik, és egy kicsit kesernyéssé is teszik az űrcowboyok fásult mindennapjait.
Persze a kinézet nem minden, és a sikertelen, gyakran amatőr módján, pénztelenül továbbálló csapatról kiderül, kiről előbb, kiről utóbb, mindegyikük legendás karakter, legalább olyannyira legendásan jó képességekkel rendelkezik, amennyire legendába illően rossz, és klisés, teljesen emberi tulajdonságokkal is. Nem kérdés, hőseink valamilyen mértékben bizonyosan tehernek érzik saját értékeiket, szivesen lennének teljesen átlagosak. Mindenki mögött ott ál a múlt, ami elől menekül, vagy nem menekülhet, és minden hiba végül kiömlik, és megoldódik a maga módján, koránt sem mindig a legjobb, legkellemesebb módokon.
Szó szót követhetne, de változni nem változna tőle semmi: a sorozatnak egyetlen jó pontja van, s ez adja mindenét: olyan mint az élet, kegyetlen, érthetetlen, fájdalommal teli, és legfőképpen emberi. Embereket látni a képernyőn, igazi életet a képzelet mögött, borzongani a két világ találkozásán, és megőrülni, amikor az ember hős lesz, és a hős mégis ember, halandó marad. Egy pont, egy olyan, ami filmnek, animének, művésznek olyan ritkán sikerül elérni, egy pont ami tíz másikat ér. Legalább.

A Cowboy Bebop univerzuma nem új, de nem is a szokványos; űrkaszinókat látunk villogni, űrkamionba szállunk és újra érezhetjük a kamionosok örökké belénk égett alakját, szinte pereg az ujjunk között a Föld krátereinek pora, nosztalgiázhatunk a mai kor épületeinek látványán. Mindezeket, és sokkal többet, szem és tudat figyelmét magára vonó képekkel, karakterekkel éri el az animáció, és egyszerűen nincs hiba, minden egyszerűség illik az egyszerű jelenethez, a bezártsághoz, a földhöz kötöttéghez és minden pont kell az ezernyi apró fényhez, amikor az űr végtelenjében veszünk el. A karakterek jellegzetességei megfogóak, mindenkinek ott lapul a sármja, csábereje valahol, mégis rejtve, már-már misztikus szintre emelve a rajzolás és animálás művészetét.
A film párbeszédeit meghangosító színészek tudnak gyomron vágó beleéltséget produkálni, a seiyuuk hangjai a karakterekéi is, az élet mászik és ugrál a füleinkbe, amikor éppen nem a zene veti el saját hangulatát a fejünkben. A zene, amelyre annyian utaltak a Cowboy Bebop esetén, a zene, ami zene, és más nem is lehetne, csakis igazi jazz és rock'n'roll.

"Diamonds don't make promises or deceive me
They don't lie all they do just shine like the sun
Stars up in the sky, I see them in your eyes
Can I see them now? Yes I see them now
"


Le lehet-e írni a Cowboy Bebopot megfelelően? Talán, talán nem. Sokat gondolkodtam az írás elkezdésekor, írjak-e ismertetőt egy ilyen animéről, kell e az én szavaimmal leírni pont ezt a történetet, megint. Mégis, mi van, ha valamelyik olvasónk nem látta az animét? Ha valaki nem látta... Nos, neki meg kell néznie.

"Little diamonds don't you go away"

 

Értékelés: 10

Linkek:
Aoianime
Animeaddicts
Wikipedia

komment
2009. január 09. 15:00 - Khaos

Stepmother's Sin

Ha már egy el[cenzúra] új év elé nézünk...

A japán elme kiszámíthatatlan, és ennek nem kell sok magyarázat, aki animéket néz tudja, érzi ezt jól. Ez a kiszámíthatatlanság az, ami olyan széppé teszi az epikus történeteket is, hiszen sosem tudhatjuk miféle csavart kapunk, és ettől lesz szép a romantika, hiszen mindig lesz valami, ami könnyeket csikar ki belőlünk, agónia és eszeveszett marhaság kiváltotta könnyeket. Az animének meg van az a szépsége, hogy az átlagos történeteket valahogy nagyon másként meséli el, és nincs ez másképpen a hentai esetén sem.
Ez a hentai, japán nevén Gibo, is tud kapcsolni abszolút szexuális megalázást és őrületet olyasmihez, mint az anyában való csalódás, és végül ebből tud úgy kitörni, hogy a megalázást szerelemmé váltja, s eztán erre is tud még egy kontrát. Sőt nem is egyet, a végső álmokfutás tud még kondulni, nekem a szemüvegemet is leverte a teljesen fölösleges, és már érthetetlen csavar a parkban, de azt legalább elmondhatjuk, a főszereplő legalább összejött, így vagy úgy, egy családján kívül eső hölggyel.
A téma, a nő megalázása, az őrület nőre való kivetítése és nem mellesleg a mindenféle rokonokkal való szexuálás, egyáltalán nem gyerekcipős, sőt, a szerkesztéséből ítélve a film maga egy fásultabb kategóriát képvisel, afféle tucattermés.

A szerkesztésről szólva, nos eléggé szegényesek a megoldások, és ugyanolyan képek többször, több nőnél is feltűnnek, a mozgás megoldása tud nagyon igénytelen lenni.  A képek összességükben is összeszedetlenek, az animáció pedig nagyon sötét atmoszférát akar kreálni, amiből annyi sikerül, hogy a képernyőbeállításokat ellenőrizzük, mert nem értjük, mitől olyan sötét a kép. Az összes hibáját listázva alig hihető, hogy a film 2000 után készült, különösebb figyelmet egyáltalán nem érdemel a szemeinktől, de ehhez nyugodtan, és minden további nélkül hozzávehetjük füleinket is.

A Stepmother's Sin, ezek után, aligha kelti majd fel bárki figyelmét, minden esetre a téma tud meglepő lenni: ilyen mértékű incesztuális tumultust ritkán találni, még Japánban is, márpedig ez nagy szó. Ámulatba ejtő Japánsűrűségén, és rétegelt pszichológiai gyakorlati jellegén kívül értéke nincs.

 

Értékelés: 3.5

Linkek:
Wikipedia
ANN
(Magyarul mi vagyunk az elsők.)

komment
2009. január 07. 15:00 - LoonyLuna

A titokzatos aranyvárosok

A történet a XVI. században játszódik, a Nagy Felfedezések idején. Sok európai kalandor a gyors meggazdagodás reményében útnak indul az Újvilágba, hogy megtalálják a legendás Aranyvárost, Eldorádót. Történetünk főhősei is ezt a mesés várost keresik, de mindnyájan más-más indítékkal, s természetesen nem mindenkinél a kapzsiság érvényesül. Sok történettel ellentétben itt az egész sorozatban végig az Aranyváros keresése, avagy megtalálása motiválja az embereket, és egészen a film legvégéig kell várni, hogy hőseink végre beléphessenek Eldorádóba.

Nem csak azok számára lehet az, akik 15-20 évvel ezelőtt gyerekként láthatták, a sorozat magával ragadó, rengeteg új rajongója van, akik a közelmúltban "fedezték fel", mikor 2008 elején DVD-n kiadásra került. És hogy miért is érdekli az embereket még 20 év után is? Mert tele van izgalmas kalandokkal, vicces vagy éppen megható jelenetekkel, igaz barátságokkal, nem csak olyan elcsépelt "haversággal", ami mostanság jellemző -főleg amerikai- filmekre, sorozatokra, bájos gyerek-szerelemmel, gyönyörűen kidolgozott háttértörténettel, remekül eltalált karakterekkel. Szinte senkit se lehet ebben a filmben utálni, még a negatív szereplőket sem! Elragadó a hangulata, s mindezt a közép-amerikai indiánok ősi kultúrájával és rengeteg valós történelmi utalással spékelték meg.
Tipikus japán beütése, hogy a történet egy kisebb "akcióval" kezdődik, a sorozat végére azonban már az egész világot  kell megmenteni, s közben a szereplők is bizonyos jellemfejlődésen mennek keresztül... 
Ami nincs a filmben: brutalitás, csöpögős jelenetek, amelyek leginkább a fiúkat szokták kikergetni a képernyő elől, de engem is, fillerek, valamint idegesítő "flashback"-ek.
Amit kifogásolok, az a vér túlzott kicenzúrázása: ha megsérül valaki, csak beszélnek róla, vagy bekötözik a sebesültet, de semmi külsérelmi nyom nem látszik az illetőn, se egy karcolás, vagy lila folt a szem alatt... Rendben, ez egy olyan film, amit kisebb gyerekek is megnézhetnek, de azért a 12 éven aluliak sincsenek cukorból, minimális vérmennyiséget elbírt volna a film.
Ami a szereplőket illeti, annak ellenére, hogy a manapság divatos emo, vagy pszichopata beütéseket nélkülözik, mindenki találhat köztük kedvenceket. Minden szereplő végig megőrzi a karakterét a történet során, és egy idő után már lehet tudni, egy-egy szituációra mit fognak reagálni, de mégis, bizonyos jellemfejlődésen is átesnek, kinél kevésbé láthatóan, kinél feltűnőbben.

A rajzfilm  egy japán-francia koprodukció, és bár nagyon érződik rajta az európai hatás, besorolható az animék közé, hiszen az egyik rendezője, Hisayuki Toriumi, a figuratervezője, Toshiyasu Okada, és az animátorok jelentős többsége is japán. Televízióban először 1982-ben sugározták Japánban, majd Franciaországban. Hazánkba, jó magyar szokáshoz híven csak tíz évvel később, a kilencvenes évek elején jutott el. A film forgatókönyvét egyébként egy amerikai író, Scott O'Dell regényének a felhasználásával írták. A regény címe "The King's Fifth," sajnos még nem jelent meg magyar nyelven.

Bár a sorozat húsz évvel ezelőtt készült, felveheti a versenyt a mai, számítógéppel készített sorozatokkal is. A hátterek gyönyörűek, maga az animáció pedig tökéletes: nincsenek elügyetlenkedett mozdulatok, ami a mai sorozatokra, még az animékre is jellemző, elhanyagolt jelenetek. Persze bakik itt is akadnak, néha eltűnik egy-egy karperec, vagy medál, esetleg valami el lett színezve, de ezek csak apróságok és csak azok veszik észre, akik már legalább háromszor végignézték a filmet.
A film különlegessége, hogy míg a japánok és franciák szépen, összehangoltan dolgozták ki a film minden egyes részletét, az aláfestő zenéket külön-külön, egymástól függetlenül alkották meg tehát a japán és a francia változat is "eredeti." Japán kivételével az egész világon, így hazánkban is, a franciák zenéjével mutatták be a sorozatot, ami valljuk be, nagyon jó húzás volt, hiszen a közönség soraiban osztatlan sikert aratott. A japán változat zenei világa önmagában nem is rossz, bár első hallásra meglehetősen bántotta a fülemet. - Azt sem gondoltam, hogy japán zenére ilyet mondok valaha! - Azok a soundtrackek inkább egy első világháborús témájú repülőgépes-lövöldözős film betétjeként tudnám elképzelni.

Ha valakinek ismerősnek tűnik ez a rajzfilm, az nem a véletlen műve; körülbelül 15 évvel ezelőtt sugározta a Magyar Televízió 2-es csatornája, nem mellesleg elképesztően jó magyar szinkronnal. 2008-ban hirtelen újra "felkapták" ezt a sorozatot külföldön, és több országban kiadták. Ez nem véletlen, ugyanis a Titokzatos Aranyvárosok folytatása 2011-re várható!

 

Értékelés: 9,5

Linkek:
Wikipedia
Animeaddicts

komment
2009. január 05. 15:00 - Khaos

One Piece - Whiskey Peak Arc

Könnyed kis epizód ez a hosszú mesében, csakúgy, mint az előző, de fontosságában is legaláább annyira meghatározó, sőt. Mielőtt hőseink kihajóznak az öbölből, már részesei is annak a hatalmas folyamnak, ami az első, világot rengető eseményhez vezet majd, amiben felhangzik a nevük.

Persze a bevezetés itt is ugyanolyan, mint máshol, viszont az új körítés miatt - hiszen a Grand Line vizein vagyunk, ahol a kalózra a csendes vizeknél sokkalta több nyomás nehezedik - minden újnak hat. Megérkezünk a hangosan ünneplő városba, ami, ahogy várnánk, teljesen különbözik egy normális tengeri szigettől, és kis kalózcsapatunkkal együtt bulizunk, majd végignézhetjük legtöbbünk már régen legnagyobb kedvencét, amint bebizonyítja nekünk, a Grand Line sem akkora durrantás, mint amekkorát vártunk tőle (vagy ez a banda olyan erős már, mint egy túlevett szörnyeteg).
Nem is mindenki jut szerephez a mindössz három részben, de ennyi szereplés is elég ahhoz, hogy az igazi fangörl és fanboy a nyálát csorgassa, hiszen nem elég, hogy Zoro tombol nekünk egy stílusosat, mindenkinek rálép az orrára a kérdés, amit mindenki tudni akar, vajon ő vagy Luffy az erősebb...

A történet amibe belekezdünk ad egy újabb utitársat a legénységhez, azaz kettőt, amihez a kapitány csak vigyorog, hiszen ezzel a fordulattal a feje fölé emelte egy hatalmas ember árnyékát, mint Demoklész kardját. Ezt pedig mindenki a szokott módon fogadja, végül úgy sincs mit tenni, menni kell tovább.

"Izgalmasnak hangzik."

 

Értékelés: 8,5

Link: One Piece Wikia

 

Címkék: one piece é:8
komment
süti beállítások módosítása