2009. szeptember 11. 15:00 - Khaos

MILA 8: Fullmetal Alchemist & Koi Kaze

Hogy, hogy nem, megint egy pároshoz értünk itt a listában, azonban, hogy ne legyen több kétely, be kell jelentsem, több ehhez hasonló bejegyzés már nem lesz. Igaz a döntés nehéz volt, hiszen rengeteg animét hoztunk össze, már csak a nevezéskor, minél inkább gondolkodtunk a legjobbak felé, annál könnyebbnek látszott a döntés. Egyben már biztosak, lehetünk, vagy kis stábunk ízlése defektes egyformán, vagy a kétezres évek egyre csak termelték a megunhatatlan, kiváló sorozatokat. Nem is lehet csoda, hogy a Japanimánia virágkorát éri, persze azt is cseresznyevirágok között.

Kell egyáltalán mesélnem nektek a Fullmetal Alchemistről? Persze hogy nem, hiszen a sorozat, ami képes volt megragadni a shounen-fightok, és a végül nők kedvencévé avanzsáló ki tudja miért oly szerencsés, illetve népszerű sorozatok között is egyszerre, az tud valamit. Az FMA sikere rengeteg dologra vezethető vissza, s ha elkezdeném sorolni talán itt ülnénk estig, illetve hajnalig, ha újat szeretnék mondani, én ülnék itt hajnalig, és egyre csak tolódna a publikálás dátuma. Mit lehet ilyenkor mondani? Azt, hogy egy sorozat végre alkotott újat, tudott a viktoriánus beállításból kilépni, úgy hogy azt használja alapul, hozott mágiát, és varázslatos tudományt, úgy, hogy földhözragadt, és tudott úgy a halálnál, és az ember döntéseinek következményeinél nehezebb témát a fejünkbe tenni, miközben két makacs kölköt néztünk a képernyőn.
Hogy ez, önmagában csak ez, miért is olyan jó, amilyen? Mert idáig ez az első, ami még csak a környékén is jár ekkora szakadékok átugrásának egy sorozatom belül, és nem utolsó sorban, ilyen könnyedén. Mert az elsőket mindig megjegyzik, és amiért a Dragon Ball annak idején a legnagyobb durranás volt, de az utána jövők már koránt sem, egészen amíg valaki újat nem rakott a shounen gerincét alkotó harcolászós alkotásokba. Igen, az FMA valami olyasmi, ami hozott egy nagy újítást, és robbantott is vele, megérdemli, hogy itt szerepel, és megérdemli, hogy egy soron legyen említve, sőt előrébb, mint a Dragon Ball volt is valaha.
A képekről, a hangzásról, a karakterekről, és sok minden másról pedig még nem is beszéltem...

 

Beszélhetek viszont a Koi Kaze csodálatos képeiről, a melódiákról, és a karakterek hátborzongatóan valóságos, elveszett és kétségbeesett pillanatairól, nomeg arról a vonalról, ami a Koi Kazet is egy hatalmas, és valószínűleg sokáig átugorhatatlan elsővé tette.

Ez a vonal az a borotvaéles metszet a valóságból, amivel minden egyes reakció, mozdulat és cselekedet egyre őrjítőbb, és valóságosabb lesz a sorozat végére, mert a valóság bizony a legkevesebb esetben olyan könnyű, mint az az iskolákat kerülgető animékben látszik.
Mit csinálnál, ha? Az anime nagy kérdése ez, és biztos vagyok, minden egyes ember magára formálja a kérdést, a végkimenetel felé. Talán pont ezért is van ennyi epizód, talán pont azért sűrűsödik össze minden a végső pillanatok felé, hogy végül mindenki, aki látja és olvassa feltegyen magának egy kérést, és közelebb legyen ahhoz a perspektívához, amit átél az, aki hasonló cipőben jár. Mert járnak így, ki tudja hányan, és megítéltetnek, szenvedésre kárhoztatnak általunk, a normális emberek által, ki tudja milyen fájdalmakat élve át. Ha van még kérdés, amit ránk bíz a sorozat, valahogy így szól: Kinek van joga ítélni?
Egy gondolatot mindenkinek megér, és ha ezután nézitek meg, tudni is fogjátok, miért is a két kérdés.

Itt olvashattok róluk:
Fullmetal Alchemist
Koi Kaze
 

komment
2009. szeptember 08. 18:00 - public hikikomori

Kino no Tabi

 

A Kino no Tabi igen szilárd irodalmi és filmbeli előzményekre épít, a különböző road-movie-k a 60-as évek amerikai B-filmjeinek meghatározó zsánerét használja. Hasonló módon épít a korai újkor európai utazás regényeire. Ugyanakkor egy tagadhatatlanul eredeti és szerethető alkotás az összes bumfordiságával együtt.

Kino beszélő motorjával járja a világot, minden egyes országban legfeljebb három napot töltve. Saját magát magányos utazónak tartja, kissé egykedvűen szemléli a körülötte zajló eseményket, apró nüanszokból lehet csak rájönni, hogy az egész felhajtást nem csak unaloműzésből csinálja.

A főszereplő karaktere szinte az egész sorozat folyamán háttérben marad, az epizodikus történetvezetés minden egyes alkalommal egy-egy 'különös társadalomba' enged bepillantást. A részek között kevés a visszatérő motívum, az egyes országok egy-egy fajta utópiát testesítenek meg, ahol az emberek egymáshoz való viszonya mindig más és más. Az epizódok kerete mindig elegendő arra, hogy ezeket a viszonyokat feltárja, kevés teret enged azonban arra, hogy igazi drámák bontakozzanak ki. 20 perc erre egyszerűen nem elegendő. Az is igen zavaró, hogy a sorozat steam-punk univerzuma nem áll össze egésszé: egész egyszerűen nem lehet elképzelni egy olyan világot, ahol ezek az országok egymás mellett létezhetnek. A Sliders című amerikai televíziós sorozat hasonlóan összeférhetetlen világai legalább egymástól függetlenül léteztek.

Minden zavaró dolga ellenére a Kino no Tabi mégis egy nagyon szórakoztató sorozat, ami igazi csemege lehet azoknak, akiket a rövid történetek kötnek le, és fárasztónak találják a bonyolult, sokszereplős sorozat-folyamokat. Kino a japán Columbo felügyelő. Mindig ugyanaz a kabát, ugyanaz a jármű. Ez is egy zsáner, amelybe bele lehet szeretni.

 

Értékelés: 7,8

Linkek:
Aoianime
Animeaddicts

Címkék: kino no tabi é:7
komment
süti beállítások módosítása